Vés al contingut

Comunicat davant els intents de diluir la violència masclista en la intrafamiliar

Publicat el 23/03/2022

Molt poc després de formar un govern de coalició amb la ultradreta i d’afirmar que aquest acord no modificaria les polítiques contra la violència de gènere, Alfonso Fernández Mañueco, president de la Junta de Castella i Lleó va anunciar la possibilitat de fer efectiva la proposta específica de VOX per una "Llei de lluita contra la violència intrafamiliar". És a dir, una llei que invisibilitzi la violència específica envers les dones. Una llei que negui les violències masclistes. Una llei que ens faci retrocedir com a societat i no incideixi en la prevenció i la sensibilització d’una xacra social que agredeix, assassina, maltracta i somet a milions de dones. Les violències masclistes són una realitat a Castella i Lleó, a Catalunya, a Espanya i al món.

Tot i que la Junta de Castella i Lleó no pot modificar la Llei orgànica contra la Violència de Gènere aprovada a nivell estatal al 2004, sí que pot tirar endavant una proposta de norma que busqui tractar de forma “igualitària” qualsevol persona víctima de violència ja sigui dona, home, infant o persona gran. En altres paraules, la protecció específica del col·lectiu més vulnerable i afectat realment per la violència es veu amenaçada. Una violència que no és genèrica sinó perpetrada pels homes.

És negar també que un de cada cinc homes joves, entre 15 i 29 anys, considera que la violència masclista no existeix i que és només un “invent ideològic(baròmetre sobre la joventut i gènere del FAD, elaborat pel Centro Reina Sofía al 2020). Aquesta xifra s’ha duplicat en els darrers 4 anys. Efectivament, aquestes dades són reals i posen sobre la taula com el discurs negacionista de la ultradreta arriba als joves i no tan joves que molt sovint no contrasten les dades i naturalitzen conductes que ens allunyen de l’objectiu comú: l’erradicació de les violències envers les dones.

Utilitzar l’aprovació d’aquesta llei masclista com a moneda de canvi per forçar un pacte de coalició desemmarcara, si encara tenia alguna màscara, un partit misogin i sobretot ignorant d’una realitat que es basa, malauradament, en les xifres de dones assassinades a mans d’homes pel fet de ser dones (78 al 2021 segons Feminicio.net a Espanya i 20 en el que portem de 2022). Però ja sabem que atacar els feminismes, desvirtuar els moviments de drets civils, que posen en qüestió i ataquen el sistema patriarcal que s’alimenta de la necessitat de mantenir el poder, compta sempre amb un contraatac.

Les violències masclistes necessiten un tractament específic amb una mirada de prevenció i sensibilització per erradicar-les.

VOX pretén canviar l’enfocament de gènere per un enfocament familiar que suprimiria els jutjats específics de violència envers les dones i que agilitzen els processos i ofereixen més formació sobre aquestes violències a les institucions i als professionals com la policia, els jutges i els fiscals.

Des de la Plataforma Unitària contra les Violències de Gènere volem compartir la nostra gran preocupació davant aquesta regressió en la conquesta de drets que invisibilitza la lluita contra un sistema que, encara avui en dia, aplaudeix la resistència al canvi cap a una societat justa i igualitària. Un endarreriment molt perillós que hem de poder combatre  tota la societat.